30 فروردین 1403 ساعت 5:18

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

انواع کمک هزینه به دانشجویان

انواع کمک هزینه به دانشجویان

دانشجویان جهت انجام هزینه‌های دانشجویی از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با انواع کمک هزینه به دانشجو جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.
دانشجویان می بایست در مدت تحصیل در دانشگاه، هزینه هایی را بابت هزینه خود یعنی واحدهایی که می گذرانند، کتاب و نرم افزار و ابزار درسی، خوابگاه یا مسکن، خوراک، بیمه، سفر و … را پرداخت نمایند.

تامین این هزینه ها به سه روش انجام می پذیرد:

1.   کمک هزینه هایی که دانشجو در قبال آن فعالیتی انجام نمی دهد:

•    بورسیه (FellowshipوScholarship)
•    جایزه (Awards)
•    وام تحصیلی  (Loan)
•    بورسیه  (GRANT)
•    حذف شهریه  (Tuition Waiver)

2.   کمک هزینه هایی که دانشجو در قبال آن فعالیتی انجام می دهد:

•    دستیار تحقیق  (Research Assistantship)
•    دستیار تدریس  (Teaching Assistantship)
•    کارآموزی  (Internship)

3.   کمک هزینه هایی که در حالت‌های خاص به دانشجویان خاص اعطا می‌شوند:

•    کمک هزینه شایستگی  (MERIT Based Scholarships)
•    کمک هزینه خانم‌ها  (WOMEN)
•    کمک هزینه کم درآمدها  (Financial Need)
•    کمک هزینه مطالعات خاص  (Special Studies)
•    کمک هزینه مناطق خاص  (Regional)
•    کمک هزینه مهارت‌های خاص  (Professionals)

عموماً این کمک هزینه ها را استادان برای دانشجویان دکترا یا فوق‌لیسانس در نظر می‌گیرند. سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی اساتید به آن‌ها بودجه می‌دهند و اساتید دانشجویان را جهت (دستیار تحقیق) RA استخدام می‌کنند و برای آن به آن‌ها مبلغی را می‌پردازند. از آنجا که این کمک هزینه از سوی استاد به دانشجوها تعلق می‌گیرد، تماس گرفتن با استادها عموماً نقش اساسی در گرفتن RA دارد.

 انواع کمک هزینه به دانشجویان دانشجویان فقط از استاد خود می توانند RA دریافت کنند و اگر استاد مدنظر فاند نداشته باشد احتمال کمتری جهتRA  گرفتن وجود دارد، در این صورت دانشجویان می‌بایست به فکر منابع مالی دیگر چون (دستیار تدریس) TA باشند.
در بیشتر کشورها دانشجویان مجاز به حداکثر ۲۰ ساعت (یعنی استخدام۵۰٪) کار در هفته به عنوان RA یا TA می باشند و اگر استادی در طول تابستان به صورت تمام وقت دانشجویی را استخدام کند، دانشجو می‌تواند به صورت تمام وقت (۴۰ ساعت در هفته) نیز کار کند و درآمدی دوبرابر داشته باشد.

دانشجویانی که در آمریکا به RA می پردازند بین ۱۲۰۰ الی ۲۲۰۰ دلار در ماه حقوق دریافت می‌کنند و شهریه دانشگاهی نمی‌پردازند اما این حقوق در تمام دانشگاه‌ها یکسان نمی‌باشد.
برخی دانشجویان به TA می پردازند که مبلغی از سوی دانشگاه به آنها تعلق می‌گیرد و وظایفی چون تصحیح اوراق امتحانات، برگزاری کلاس‌های حل تمرین و ارائه آزمایشگاه‌ها ممکن است به آن‌ها سپرده شود.

 انواع کمک هزینه به دانشجویان ساعات کاری TA همانند RA در طول سال تحصیلی حداکثر ۲۰ ساعت در هفته می باشد. معمولاً TAها در آمریکا می‌بایست یکی از امتحانات گفتاری انگلیسی مثل TSE یا بخش گفتاری امتحان TOEFL Ibt گذرانده باشند و نمره لازم را به دست آورده باشند.
RA نسبت به TA می تواند کمک هزینه ی بهتری برای دانشجویان باشد، زیرا دانشجویان در هر صورت می بایست روی پروژه تحقیقاتی خود کار کنند و در این روش می توانند به ازای این کار حقوق دریافت کنند و زمان بیشتری می توانند به پروژه‌ی خود اختصاص دهند، اما دانشجوی TA مسئولیت‌ و حجم کاری بیشتری دارد.

دانشجویان در اکثر دانشگاه‌ها در هر ترم می‌بایست برای گرفتن TA اقدام کنند و معمولاً دانشجویان ترم بالایی از اولویت بیشتری نسبت به دانشجویان جدیدالورود برخوردار هستند.

بعضی دانشگاه ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که مستقیما از کارشناسی برای دکترا اقدام نمایند. RA و TA بیشتر به دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترا تعلق می‌گیرد. احتمال گرفتن کمک هزینه به دانشجویان دکتری بیشتر می‌‌باشد.
بهتر است زمانی که دانشگاه به دانشجویان اجازه می دهد مستقیماً برای دکترا اقدام کنند، از این امکان استقبال نمایند تا بتوانند فاند را به دست آورند. احتمال گرفتن پذیرش دکترا در بسیاری از دانشگاه‌ها بیشتر از احتمال گرفتن پذیرش کارشناسی ارشد می‌باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا