5 اردیبهشت 1403 ساعت 3:12

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

اطلاعاتی درباره روش های صحافی دانشجویی

اطلاعاتی درباره روش های صحافی دانشجویی

عرض قسمت‌های داخلی برای انواع تای رولی و سایر انواع تا در پانل‌های تودرتو (آشیانه‌ای) باید كوچكتر باشد تا زمانی كه هر پانل دور دیگری می‌پیچد، حجم بیشتری به دست آید و میزان تنظیم آن به وزن و ضخامت كاغذ و نیز جاگذاری تا بستگی دارد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گرد آوری شده است. سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با روش‌های صحافی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

تا زدن و انواع تا كردن

 

عرض قسمت‌های داخلی برای انواع تای رولی و سایر انواع تا در پانل‌های تودرتو (آشیانه‌‌ای) باید كوچكتر باشد تا زمانی كه هر پانل دور دیگری می‌پیچد، حجم بیشتری به دست آید و میزان تنظیم آن به وزن و ضخامت كاغذ و نیز جاگذاری تا بستگی دارد.

در هنگام تهیه یك نمونه كاغذی به انواع تا در زیر مراجعه كنید:
1 برگ آكاردئونی 6 برگ با زبانه 6 برگ 6 برگ 4 برگ
8 برگ نقشه‌ای 8 برگ با تای دروازه‌ای 8 برگ آكاردئونی 8 برگ با تای موازی 8 برگ با رول زنجیری با تای رول
10 برگ آكاردئونی 8 برگ دایكات 8 برگ با تای كوتاه 8 برگ فرنچ یا تا به پهلو 8 برگ نقشه معكوس
16 برگ جزوه‌ای 16 برگ با تا به پهلو  12 برگ با تا به پهلو  12 برگ با سه تای موازی 12 برگ با تای نامه‌ای

انواع جلد

دوخت مفتولی

از این روش در صحافی بیشتر استفاده می‌شود. در روش دوخت مفتولی می‌بایست كل تعداد صفحات بر چهار بخش‌پذیر باشند. از یك یا چند بست فلزی در تای وسط فرم تا شده آشیانه‌ای استفاده می‌شود كه برای دسته‌های 60 ورقی یا كمتر از 25/0 مناسب است.

دوخت حلقه‌ای

در روش دوخت حلقه‌ای می توانیم دسته‌ای را در یك كلاسور حلقه‌ای بگنجانیم. در این روش برای نسبت فلزی از یك سیم فلزی استفاده می‌شود و حلقه‌ای به وجود می‌آورد كه وارد عطف می‌شود.

 اطلاعاتی درباره روش های صحافی دانشجویی

 دوخت لبه‌ای

در این روش زمانی که کاغذها را باز کنیم به صورت صاف نمی‌مانند ولی صحافی ارزان و بادوامی می‌باشد. در روش دوخت لبه‌ای دسته‌ای از فرم تا شده را از یك قسمت عطف به اندازه 4/1 به موازات حاشیه خارجی منگنه می‌كنند.

دوخت عطف با مفتول

در روش دوخت عطف با مفتول، دندانه‌های فلزی از داخل متصل وارد سوراخ‌های از پ÷یش ایجاد شده روی حاشیه شده و سپس چفت می‌شوند تا یك حلقه كامل به وجود آید. زمانی که آن را باز می‌كنید حالت مسطح داشته و طرح‌های جلیپایی روی صفحات رو به رو در یك ردیف خواهند بود.

مارپیچ فلزی یا پلاستیكی

در روش مارپیچ فلزی یا پلاستیكی، یك مارپیچ فلزی یا پلاستیكی روكش‌دار دور حفره‌های از پیش ایجاد شده و در حاشیه می‌پیچد. زمانی که كتاب را باز كنید صاف و مسطح می‌باشد ولی طرح‌های چلیپایی روی صفحات رو به رو در یك خط نخواهند بود.

شانه پلاستیكی

این روش ارزان‌تر است اما مانند روش‌های دیگر مقاوم نمی‌باشد، با این حال چاپ روی عطف شانه نیز امكان پذیر می‌باشد. بر روی كاغذ و در قسمت حاشیه اتصال سوراخ‌هایی پانج می‌شود كه با عطف پلاستیكی دانه‌دار مطابقت دارد.

صحافی كامل

روش صحافی کامل یک روش متداول برای گزارشات سالانه، كتاب‌ها و كاتالوگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. قسمت عطف داخلی دسته فرم تا شده چسبكاری شده و سپس به عطف جلد چسبانده می‌شود تا سطحی یك دست به وجود آید. صحافی كامل به حداقل ضخامت 6/1 و در صورت چاپی بدل عطف 8/1 نیاز دارد.

صحافی lay-flat

این روش مانند صحافی کامل می‌باشد كه با چسب اضافی میان صفحات و جلد مسطح‌تر خواهد شد. در صورتی که بتوانید بدون استفاده از دست‌ها كتاب بخوانید یا زمانی‌كه اندازه عطف برای سایر روش‌ها مناسب نباشد، lay-flat این كار را انجام می‌دهد.

صحافی جلد

روش صحافی جلد مقاوم‌تر از روش‌های دیگر می‌باشد. فرم‌های تا شده به صورت دوخته شده یا چسب‌دار كنار هم قرار گرفته و سپس به یك جلد محكم وصل می‌شوند. این روش صحافی كتاب نام دارد و گران‌تر از سایر روش‌ها  می‌باشد.

صحافی دوختی

در روش صحافی دوختی كاغذهای تا شده با نخ و در قسمت وسط عطف به یكدیگر دوخته می‌شوند. صحافی دوختی علاوه بر كاربرد در صحافی جلد برای كتاب‌های soft-coverیا self-cover به كار می‌رود. از این روش معمولا برای کتاب‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به دوام بیشتری دارند.

 اطلاعاتی درباره روش های صحافی دانشجویی

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا