5 اردیبهشت 1403 ساعت 21:39

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

آشنایی دانشجویان با عملکرد شبکه های اجتماعی

آشنایی دانشجویان با عملکرد شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می توانند یک منبع عالی برای کسب و کار باشند، زیرا دانشجویان می توانند از طریق آن تبلیغات کاری خود را ارسال نمایند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با آشنایی عملکرد شبکه های اجتماعی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

الف: اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی

1- تشکیل گروه های مجازی

اعضای گروه های مجازی با ارتباطاتی که باهم دارند سعی می کنند هدفی یکپارچه در دنیای واقعی در زمینه های سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشند. دانشجویان هم می توانند با ایجاد گروه های مجازی مقالات و جزوه های خود را در اختیار یک دیگر قرار دهند و به صورت مفید از این قابلیت استفاده نمایند.

2- گسترش مشارکت های اجتماعی

به کمک شبکه های اجتماعی دانشجویان می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم در فعالیت های واقعی زندگی اجتماعی شرکت کنند.

3- قرار دادن علاقه مندی ها در اختیار اعضاء

دانشجویان می توانند در فعالیت های شبکه های اجتماعی، علاقه مندی های خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

4- تهیه محتوا به وسیله ی اعضاء

با توجه به این که دانشجویان در تهیه مطالب و انتخاب محتوای مورد نظر خود  در رسانه ها هیچ دخالتی ندارند، می توانند در وب سایت های شبکه اجتماعی یک تولید کننده محتوا محسوب شوند و دارای قدرت انتخاب باشند. شبکه های اجتماعی به دلیل پیشرفت های فناوری می توانند نسبت به رسانه های دیگر از تاثیرگذاری بالاتری برخوردار باشند.

5- تبلیغ و کسب و کار اینترنتی

شبکه های اجتماعی می توانند یک منبع عالی برای کسب و کار باشند، زیرا دانشجویان می توانند از طریق آن تبلیغات کاری خود را ارسال نمایند و همچنین برخی شرکت ها می توانند حساب کاربری در شبکه های بزرگ ایجاد نمایند و با مشتریان و شرکت های دلخواه خود ارتباط برقرار کنند.

 آشنایی دانشجویان با عملکرد شبکه های اجتماعی

ب- مزایای شبکه های اجتماعی

1- پخش سریع و آسان اخبار و اطلاعات

دانشجویان می توانند از این روش برای پخش سریع و آسان اخبار و اطلاعات، بالا بردن قدرت تحیل و پرورش روحیه انتقادی و پخش بدون سانسور اطلاعات استفاده نمایند. این روش یک مزیت به حساب می آید هرچند کپی و آسیب اطلاعات در این نسل رسانه، از نسل های قبلی بیشتر می باشد.

2- برقراری ارتباط در جوامع و فرهنگ های گوناگون

با فراگیرگیر شدن شبکه های اجتماعی، دانشجویان زیادی با فرهنگ های مختلف از امکانات آن استفاده می نمایند و این امکان برای تمامی فرهنگ ها با زبان های مختلف فراهم شده است.

3- بیان آزادانه عقاید خود و آشنایی با عقاید دیگران

شبکه های اجتماعی مرز بین شخص و رسانه را از بین می برد و در بیشتر شبکه های اجتماعی، دانشجویان امکان برقراری ارتباط و دریافت بازخورد از طرف گیرنده را دارند و دانشجویان به اشتراک اطلاعات و کامنت گذاری دعوت می شوند. رسانه های قدیمی فقط اخبار را منتشر می کردند و امکان تبادل اطلاعات به صورت دوطرفه وجود نداشت اما امروزه این امکان وجود دارد.

4- برقراری ارتباط مجازی با دوستان و آشنایان

با وجود شبکه های اینترنتی دانشجویان می توانند ارتباط راحت تری با دوستان و همکلاسیان و آشنایان خود که در مسیر دوری از آن ها قرار دارند، برقرار کنند.

5- یکپارچه سازی امکانات اینترنتی

دانشجویان در گذشته برای کارهایی از قبیل، ساخت وبلاگ‌ها، جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها و شرکت در فضاهای گفت و گو و فضا برای آپلود فایل‌ها باید در سایت های مختلف عضو می شدند، اما امروزه با امکان یکپارچه سازی اینترنی تنها با یک بار عضویت می توانند این اطلاعات را در اختیار داشته باشند.

6- بالا بردن سرعت آموزش و ایجاد روابط شبانه روزی بین استاد و دانشجو

یقیناً، شبکه های اجتماعی اینترنتی تاثیر فراوانی بر توسعه آموزش های تخصصی و عمومی دانشجویان دارند. هرچند نظارت علمی بر مطالب اینترنتی به حد قابل قبولی نرسیده است و در عین حال شبکه های اجتماعی مکانی برای عرض اطلاعات می باشند. دانشجویان زیادی، اقدام به آموزش و اشتراک دانسته های تخصصی و عمومی خود به دیگران می کنند. به کمک شبکه های اجتماعی آموزشیِ مجازی، دانشجویان می توانند هر زمان سوالی در زمینه یادگیری خود دارند با برقراری ارتباط با استاد یا سایر دانشجویان هم‌رشته ای خود، خارج از محدوده‌های کلاس، به پاسخ خود برسند.

 آشنایی دانشجویان با عملکرد شبکه های اجتماعی

برخی دیگر از نقاط مثبت فضای مجازی

1- دنیای مجازی، فضایی عمومی می باشد که دانشجویان در هر نقطه دنیا می توانند به راحتی با استفاده از این فناوری به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. این فضا بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیای روز به روز در حال توسعه می باشد.
2- افت هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و … به کمک قابلیت های دنیای مجازی، در بسیاری از موارد اقتصادی و اجتماعی برای خرید کالا نیازی به حضور در مرکز نمی باشد که این باعث کاهش هزینه های اقتصادی می شود. فضای مجازی موجب کم شدن رفت و آمد در شهر که باعث کاهش هزینه ها، مصرف انرژی وآلودگی می شود.
3- به راحتی می توان بروزترین اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف را به دست آورد. این اطلاعات می تواند از قبیل مقاله، کتاب، نرم افزار و … در دنیا انتشار یافته باشد.
4- انتقال اطلاعات نسبت به رسانه های دیگر راحت تر انجام می شود و محدودیتی ندارد. عموماً برخی دانشجویان در آن گوینده یا نویسنده و برخی دیگر شنونده و خواننده می باشند.
5- جذاب و متنوع بودن دنیای مجازی که باعث جذب مخاطبان خود به ویژه دانشجویان می شود.
6- امروزه با وجود اینترنت تمام افراد، دانش آموزان، دانشجویان و … در تمام دنیا به یک اندازه از اطلاعات می توانند استفاده کنند.
7-افزایش ارتباطات با سرعت زیاد در دنیای مجازی «شبکه‌های اجتماعی» امکان تبادل آراء و افکار را به وجود می آورد.

ج- معایب شبکه های اجتماعی

1- پخش و شکل گیری سریع شایعات

در شبکه های اجتماعی به دلیل عدم شناسایی افراد و کنترل محتوای ایجاد شده وجود ندارد، باعث پخش و شکل گیری شایعات  می شود.

2- آموزش های غیر دینی و تلقین شبهات

شبکه های اجتماعی اینترنتی مثل دیگر رسانه ها به روش های خاص و به صورت هدفمند اقدام به تبلیغات ضد دینی می کنند. برخی مواقع بعد از بررسی و ریشه یابی پی می بریم که اهداف آن ها دین زدایی می باشد.

3- گوشه گیری و دور شدن از جامعه واقعی

هیچ گاه نمی توان جامعه مجازی را جایگزین جامعه واقعی کرد، زیرا تنها تجربه های اجتماعی را آسان تر می کند. این امکان را فراهم می کند تا در دنیا با هر فاصله ای بتوانیم به جوامعی که هدف های مشترکی داریم بپیوندیم.

جلوگیری از آسیب های اجتماعی و استفاده از قابلیت های مثبت شبکه های اجتماعی

1- تشکیل شبکه های اجتماعی سالم و کارآمد برای جلوگیری از شبکه های اجتماعی مخرب
2- آموزش و فرهنگ سازی
3- نظارت متوالی بر شبکه های مجازی و برنامه ریزی برای آینده

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا