31 فروردین 1403 ساعت 10:45

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تاثیرات دنیای مجازی بر روابط خانوادگی دانشجویان

تاثیرات دنیای مجازی بر روابط خانوادگی دانشجویان

با فناوری های جدید چون موبایل خانواده های کمتری برای گفتگو در مورد موضوعات مختلف به دور هم جمع می شوند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تاثیرات دنیای مجازی بر روابط خانوادگی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

اثرات دنیای مجازی بر روابط خانواده

گسترش استفاده از اینترنت و زیاد شدن شبکه های اجتماعی در تلفن همراه دانشجویان هنگامی که والدین در زمان بالایی مشغول به کار هستند، باعث تغییر روند تربیت در آن ها شده است و این مسئله موجب دوری اعضای خانواده از هم می شود. در این صورت خانواده ها به شکل فیزیکی زیر یک سقف هستند، اما از لحاظ عاطفی فاصله ی زیادی بین آن ها وجود دارد. این فرآیند عوامل مخربی را در خانواده ها ایجاد کرده که باعث سست شدن خانواده ها، طلاق عاطفی و … و همچنین توسعه شکاف نسلی می شود. کارشناسان معتقد هستند اکثر خشونت های خانوادگی به دلیل کمبود ارتباط عاطفی و تعامل صحیح در خانواده ها می باشد.

استفاده نادرست خانواده ها از فضای مجازی

با فناوری های جدید چون موبایل خانواده های کمتری برای گفتگو در مورد موضوعات مختلف به دور هم جمع می شوند.
1- شبکه های اجتماعی ارتباطات را در برخی خانواده ها حتی به 15 دقیقه در روز رسانده است. استفاده نادرست از دنیای مجازی و ارتباط گرفتن زوجین با افراد غریبه و یا حتی جنس مخالف در آشنایان باعث کاهش اعتماد بین آنها می شود و موجب می شود به آرامش خانواده ها لطمه وارد شود.

2- در حال حاضر 12 میلیون کاربر ایرانی زیر 18 سال در تلگرام عضو هستند و این در شرایطی است که در جامعه، فضای مجازی و امکانات آن به خوبی فرهنگ سازی نشده است.

 تاثیرات دنیای مجازی بر روابط خانوادگی دانشجویان

3- شبکه های اجتماعی منجر شده است افراد یک خانواده در کنار هم باشند اما در این حین سرگرم فضای مجازی  هستند و این ارتباطات باعث می شود به مرور از هم دور شوند. امروزه روابط پیامکی و تلفنی جانشین روابط دیداری شده است و خانواده ها دیگر این کمبود را حس نمی کنند تا زمانی که دور هم جمع شده اند باید در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت نمایند و روابط عاطفی مابین خود را تقویت کنند.
یکی از نیازهای اصلی بشر برقراری ارتباط و گفتگو می باشد که یک مهارت مهم برای استحکام خانواده ها است. محیط خانه می بایست گرم و دوست داشتنی باشد تا از هم نشینی باهم، افراد لذت ببرند. در چنین خانواده هایی دانشجویان کمتر دچار تنش می شوند. اما در جامعه امروز با وجود تحولات اجتماعی و اشتغال طولانی مدت خانواده ها در بیرون از خانه باعث شده است تا دانشجویان به سمت دنیای مجازی سوق پیدا کنند.
خانواده ها می بایست شرایط لازم برای برقراری گفت و گوهای با کیفیت را ایجاد نمایند.

 تاثیرات دنیای مجازی بر روابط خانوادگی دانشجویان

روش هایی برای بالا بردن کیفیت و کمیت گفت و گو در خانواده

– محفوظ ماندن استقلال خانواده و مدیریت منعطف و دوری از اتفاق های نامطلوب مثل گوشه گیری و تنهایی مطلق
– اهمیت به نیازهای عاطفی خانواده حین گفت و گو
– مدیریت در زمان بندی استفاده از وسایل ارتباطی به وسیله ی آموزش مناسب و به کار بردن امکانات جدید
– بهره بردن از فضاهای تفریحی در بیرون از خانه و ایجاد گفت و گوهای صمیمی و رو در رو
– استفاده از زمان برای بازی و تفریحات سالم در خانواده ها به منظور برقراری ارتباط بیشتر و رفتارهای صمیمانه
– برای داشتن گفت و گویی صمیمانه و جانانه در خانواده، باید بتوانیم شنونده ی خوبی باشیم و به حرف های طرف مقابل کاملاً توجه کنیم.
– خانواده های می توانند از روش هایی مانند شوخی، خنده، داستان و ضرب المثل برای داشتن گفت و گوهای صمیمی استفاده نمایند.
– احترام اعضای خانواده در صحبت ها باید حفظ شود و از سخنان ناراحت کننده و پرخاشگرانه که باعث ناراحتی مخاطب می شود استفاده نشود.
– سعی شود به احساسات طرف مقابل ارزش و اهمیت داده شود و علاقه به ارتباط را در خانواده ها حفظ کنیم.
– تمام افراد خانواده در تصمیم گیری ها مشارکت داده شوند.

پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر افت تحصیلی دانشجویان

دانشجویان بیش از افراد دیگر در معرض آسیب اینترنت قرار دارند، زیرا این قشر بیشتر وقت خود را در اینترنت، صرف وب گردی می کنند و ارتباط کمتری با خانواده دارند به همین دلیل تاثیرپذیریشان از این فضا زیاد می باشد. یکی از مشکلاتی که دانشجویان به دلیل استفاده نادرست از دنیای مجازی با آن رو در ور می شوند افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان است.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا