9 فروردین 1403 ساعت 19:09

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

اعتیاد دانشجویان به اینترنت

اعتیاد دانشجویان به اینترنت

طبق بررسی هایی در زمینه اعتیاد دانشجویان به اینترنت به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه‌ درسی تأثیر می گذارد. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با اعتیاد به اینترنت جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

اعتیاد به اینترنت

طبق بررسی هایی در زمینه اعتیاد دانشجو به اینترنت به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به اینترنت بر میزان مطالعه‌ درسی تأثیر می گذارد، اما پژوهش شواهد کافی برای یافتن ارتباط میان اعتیاد به اینترنت و مطالعه غیردرسی نیافت. در نتیجه پیشنهاد می‌شود افراد معتاد به اینترنت گشت ‌‌وگذارهای اینترنتی خود را به سمت مطالعه مطالب درسی، پژوهشی و مفید هدایت کنند.

اعتیاد به اینترنت و یا استفاده زیاد آن تا حدودی اجتماعی می باشد که برخی مواقع به بیماری مجازی و یا «اختلال به اعتیاد اینترنت» نامیده می شود. اعتیاد به اینترنت یک اتفاق بین رشته ای می باشد و علوم مختلف پزشکی، رایانه ای، جامعه شناسی، حقوق، اخلاق و روان شناسی هرکدام بخشی از آن را بررسی می کنند. اما با وجود تحقیقات فراوان، میان دانشمندان ابهامات زیادی برای پیدا کردن عامل اصلی اعتیاد به اینترنت وجود دارد.

اعتیاد دانشجویان به اینترنت

شاید بارها از طریق رسانه ها خصوصاً تلویزیون مطلع شده باشید که در آمریکا و بعضی از کشورهای پیشرفته افراد شاید بیش از 18 ساعت وقت صرف اینترنت کنند و تعداد این معتادان بیش از معتادان مواد مخدر و الکل و … می باشد. اینترنت در آمریکا تا حدی مشکل ساز شده که کلیساها و پیشوایان مذهبی در تلاش هستند تا به زن و شوهرهایی که درخواست کمک برای رهایی از این نوع اعتیاد دارند کمک کنند. در زمینه اعتیاد به اینترنت تحقیق های زیادی صورت گرفته است که  سرپرست مرکز درمانی اعتیاد به الکل و مواد مخدر در دانشگاه استنفورد در این زمینه بیان می کند: «اگر فردی متوجه شد که قادر نیست یک روز را بدون استفاده از اینترنت سپری کند، شکی نیست که این فرد به استفاده از اینترنت معتاد شده است».

با توجه به اینکه زمان نمی تواند تنها معیار بررسی اعتیاد دانشجویان باشد، در کنار آن باید معیارهای دیگری نظیر استفاده کننده چه کسی است بررسی شود.

برخی از عوامل اعتیاد به اینترنت

این عوامل می تواند موارد زیر باشد هرچند این موارد به تنهایی دلیل بر اعتیاد مجازی نیست:

کم بیرون رفتن از خانه، کوتاه کردن زمان خوردن وعده های غذایی، شکایت دیگران از گذراندن زمان طولانی در اینترنت، چک کردن صندوق الکترونیکی چندین مرتبه در روز، رفتن به سراغ اینترنت در مواقع تنهایی و خلوت و زمانی که در خانه تنها هستند.
اعتیاد به اینترنت مبحث قابل توجهی می باشد که نظریه پردازان زیادی را به خود جلب کرده است. دکتر «جان گروهول» می گوید عامل اصلی اعتیادآور بودن اینترنت اجتماعی شدن آن است. به عقیده گروهول بخش هایی از اینترنت که کاربران بیشتر وقت خود را در آن می گذرانند مربوط به تعامل اجتماعی می باشد مانند گپ، پست الکترونیک و ….
البته برخی دانشجویان بیشتر وقت خود را به کتاب خواندن، تماشای تلویزیون و مکالمه تلفنی اختصاص می دهند و شاید بعضی مواقع از خانواده و دوستان غافل باشند، اما این به معنی معتاد بودن نیست بلکه فرق اینترنت با رسانه های دیگر و اعتیادآوری آن به این دلیل می باشد.

دلیل اعتیادآور بودن اینترنت از دیدگاه دکتر کیمبرلی اس. یانگ در مدلی با عنوان ACE

گمنامی:

تاکنون اصطلاح «شما به اندازه رازهایتان نگران هستید» به گوشتان خورده؟ اعتیاد به اینترنت هم به این صورت می باشد. نه به ظاهر و نه از روی قبض تلفن می توان به این موضوع پی برد بلکه فقط کاربری که پیام را دریافت می کند می تواند به این قضیه پی ببرد چون کسی متوجه نمی شود دانشجویی که به اینترنت متصل می باشد مشغول انجام چه کاری است.

راحتی و آسودگی:

دانشجویان می توانند در خانه با دستان خود به کل جهان وصل شود و تنها با چند ضربه انگشت خود می توانند به مطالب مد نظر مانند داستان، بازی، کتاب و … دسترسی پیدا کنند.

گریز:

اگر دانشجویان روز بدی را گذرانده باشند می توانند با متصل شدن به اینترنت به آرامش برسند. بعضی دانشجویان اینترنت را آرام بخش و برخی وسیله آزاد شدن آدرنالین می دانند. دانشجویان می توانند زندگی تخیلی بسازند و به همین دلیل است که باعث گمراهی دیگران می شوند. اینترنت باعث زیان های شدید جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی، روانی و گوشه گیری شخص می شود.

پوت نام (1991م) می گوید در 35 سال گذشته ارتباطات اجتماعی کاهش فراوانی پیدا کرده و مردم کمتر باهم تعاملات اجتماعی دارند و کم تر دورهم جمع می شوند و این امر پیامدهای زیادی برای جامعه و افراد دارد، زیرا مردم هرقدر از لحاظ اجتماعی بیشتر درگیر باشند بانشاط تر و خوشبخت تر زندگی می کنند.
از آسیب های دیگر اعتیاد اینترنتی تاتیرات مخرب آن بر خانواده و رابطه های زناشویی، والدین و فرزندان می باشد و برای همسر معتاد به اینترنت امروزه اصطلاح «بیوه اینترنتی» اطلاق می شود. طبق آمار گاهی موجب طلاق در خانواده ها می شود و ممکن است قبول این موضوع که برخی افراد همسر خود را برای کسی که در اینترنت می باشد طلاق می دهد برای افراد عادی مشکل باشد.

اعتیاد دانشجویان به اینترنت

دکتر یانگ می گوید در مواردی قرص های کافئین برای بیداری و گذراندن زمان طولانی تر در اینترنت به کار می رود که باعث خستگی بیش از حد می شود که درس و شغل را تحت الشعاع قرار می دهد. این موضوع باعث ضعیف شدن جسم، مشکلات عصب های مچ و درد کمر، چشم و … را به همراه دارد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا