10 فروردین 1403 ساعت 16:17

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تغذیه مناسب و نامناسب دانشجویی

تغذیه مناسب و نامناسب دانشجویی

اصول غذایی نادرست در دانشجویان موجب مرگ تدریجی می شود بهتر است به مصرف میوه و سبزیجات در غذا اهمیت دهند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تغذیه مناسب و نامناسب جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

غذاهای مناسب برای تقویت حافظه ی دانشجویان 

 

 تغذیه مناسب و نامناسب دانشجویی

میوه‌های خشک

میوه های خشک سرشار از مواد معدنی و املاحی چون زینک بوده و انرژی زا هستند. کمبود زینک یا روی باعث عوارضی بر حافظه می شود و دقت دانشجویان را کاهش می دهد بهتر است در هنگام میل صبحانه و یا به صورت میان وعده در روز تعدادی میوه خشک نوش جان نمایید، زیرا میوه خشک نرون ها یا همان سلول‌های مغز ما در آمادگی بالایی قرار می گیرند. بهترین انتخاب های دانشجویان برای تقویت حافظه کشمش، زردآلوی خشک، بادام، گردو، فندق و … می باشند.

ماهی‌های چرب

ماهی های چرب سرشار از امگا3 می باشند که برای فعالیت درست نرون ها الزامی می باشد و در تقویت حافظه دانشجویان نقش اساسی دارند. بنابراین دانشجویان سعی داشته باشید که در تاریخ زمان امتحانات ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی ساردین و … مصرف کنید.

دل و جگر

آهن موجود در بدن باعث می شود اکسیژن بهتر به مغز برسد و تمرکز دانشجویان بالا برود و دل و جگر سرشار از آهن می باشد، اما متاسفانه دانشجویان علاقه زیادی به دل و قلوه و جگر نشان نمی‌دهند و در صورت جایگزین از عدس و اسفناج استفاده کرد.20 درصد از انرژی که بدن از طریق غذا به دست می آورد را مغز به تنهایی استفاده می کند وقتی عناصر لازم به اندازه کافی به مغز نرسد نرون ها یا همان سلول‌های عصبی خوب فعالیت نمی کنند و باعث تضعیف حافظه می شوند.

تغذیه مناسب جهت تمرکز بالاتر دانشجویان

شکلات سیاه

مغز به گلوکز (قند) علاقه زیادی نشان می دهد به همین دلیل نباید بدن را از آن محروم کرد و یا در مصرف آن زیاده روی کرد. دانشجویان می توانند برای برطرف کردن این نیاز از شکلات سیاه استفاده نمایند که سرشار از «تئوبرومین» و «تئوفیلین» می باشد و این دو ترکیب موجب تحرک و هوشیاری مغز می‌شود و استرس را کاهش می دهد. کاکائوی بیشتر در شکلات، بر روی تمرکز دانشجویان موثرتر می باشد. به همین دلیل شکلات سیاه 70 درصد کاکائو، انتخاب مناسبی برای دانشجویان می باشد.

چای سبز

چای سبز سرشار از» کاتچین«  می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دارد. اگر دانشجویان به میزان لازم و متعادل از این ماده استفاده کنند سطح هوشیاری، تمرکزشان بالا می رود و حافظه شان قوی تر می شود. چای سبز خستگی و افسردگی را از بین می برد.

عسل

خستگی و استرس دانشجویان با مصرف عسل به طور شگفت انگیزی کاهش می یابد و سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، مس، ویتامین‌ها، ویتامین B و C و آنتی اکسیدان ها می‌باشد که باعث افزایش تمرکز می شود.

رزماری

رزماری به دلیل فلاوونوئیدهای موجود در خود به جریان خون در مغز کمک می کند، دانشجویان سعی کنید بر روی غذاهای خود بریزید، زیرا باعث تقویت حافظه می شود.

غذاهای نامهربان با مغز

دانشجویان می توانند برای داشتن تقویت حافظه در کنار تغذیه ی مناسب، بازی های فکری نیز انجام دهند و همین طور ورزش و خواب مناسب و کافی را جزء کارهای روزانه‌ ی خود بگنجانند. چربی های اشباع شده غذاهایی می باشند که اولویت اول را در بین غذاهای نامهربان با مغز به خود اختصاص می دهند که در غذاهایی مانند خامه، سوسیس و کالباس و کلاً روغن‌های حیوانی وجود دارند. در نظر داشته باشید الکل، دخانیات، مواد مخدر، آلودگی (به خصوص آلودگی‌های مربوط به فلزات سنگین مانند جیوه یا آلومینیوم و همچنین آلودگی‌های مربوط به آفت کش‌ها و مواد افزودنی) از دشمنان اصلی مغز می باشند، کمبود مواد مغذی عملکرد خوب مغز را دچار اختلال می کند.

عادات نادرست غذایی دانشجویان

اصول غذایی نادرست در دانشجویان موجب مرگ تدریجی می شود، بهتر است دانشجویان به مصرف میوه و سبزیجات در غذاهای خود اهمیت دهند.

پخته خواری

بیش از حد پختن غذاها مخصوصاً گیاهان باعث از بین رفتن ویتامین ها و مكمل های غذایی موجود در آن می شود که از اصول غذایی نامناسب می باشد.

گیاه خواری

گیاه خواری بهترین روش تغذیه می باشد که فواید بسیاری دارد اما بسیاری از دانشجویان از مزایای آن بی خبر می باشند.
الگوی غذایی از تاثیرگذارترین عوامل بر شکل گیری عادات غذایی دانشجویان می باشد که روش پختن، مصرف کردن، نگهداری مواد غذایی را مشخص می کند و با توجه به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، كشاورزی و … متفاوت می باشد.
معمولاً دانشجویان بدون تفکر در مزایا و معایب غذاها به آن ها عادت می کنند در صورتی که احتمال دارد برخی عادت ها نادرست و اثرات غیر قابل جبران بر روی سلامت آن ها داشته باشد.

برخی عادات مضر برای سلامت دانشجویان

سرخ کردن طولانی غذا

سرخ کردن غذا ضررهای زیادی دارد چون در روغن زیاد و با درجه حرارت بالاتر از جوش سرخ می شود و این باعث می شود غذا مقدار زیادی از خواص خود را از دست دهد، دانشجویان می توانند سعی نمایند به جای آن غذا را کمی تفت دهند. بهتر می باشد دانشجویان در زمان تفت دادن از روغن مایع سرخ کردنی استفاده نمایند. درجه حرارت بالا هنگام طبخ غذا موجب سخت تر شدن هضم آن می شود و مصرف بالای روغن سلامت دانشجویان را به خطر می اندازد.
چاق بودن علاوه بر اینکه زیبایی بدن را تحت الشعاع قرار می دهد به سلامت بدن هم آسیب می رساند مانند هنگام سرخ کردن با روغن باعث چاقی و بالا رفتن چربی و تری گلیسیرید شده و در نتیجه دانشجویان را در معرض بیماری های قلبی_عروقی و سكته های قلبی و مغزی قرار می دهد.

در سال های اخیر بیماری های قلبی_عروقی از مشکلات کشورها مخصوصاً کشورهای در حال توسعه می باشد و هر چیزی که بتواند از گسترش این مشکلات و از مرگ و میر مربوط به آن جلوگیری کند گامی مفید در حفظ سلامت دانشجویان می باشد.
تغذیه سالم و میزان استفاده از میوه ها، سبزی ها، فیبرغذایی، ماهی، و در مقابل دوری از مصرف غذاهای چرب و سرخ كرده می تواند به سلامت قلب و عروق و پیشگیری از اختلالات قلبی_عروقی كمك كند.

افزودن نمک اضافه به غذا

متاسفانه عادت افزودن نمک زیاد به غذا از شایع ترین مشکلات برای سلامت جسمی می باشد طوری که حتی برخی دانشجویان قبل از چشیدن غذا به آن نمک اضافه می کنند. اما با تغییرات مثبت عادت غذایی می توان موادی که برای بدن مفید نیستند را حذف کرد.

 تغذیه مناسب و نامناسب دانشجویی

اختلالات در اثر استفاده زیاد نمک

از وظیفه های نمک، حفظ آب در بدن می باشد، پس مصرف زیاد آن باعث جمع شدن آب در بدن و به وجود آمدن ورم و افزایش وزن می شود. مصرف بیش از حد نمک مخصوصاً برای دانشجویانی که فشار خون بالایی دارند مضر می باشد و فشار خون آنها را بیشتر بالا می برد و عوارض قلبی_عروقی برای بدن دارد.

برخی دانشجویان معتقدند نمک برای بدن لازم می باشد و کمبود استفاده از آن موجب اختلالات در سلامت جسم می شود. مسلماً سدیم موجود در نمک برای حفظ سلامت بدن الزامی می باشد؛ اما بدانیم در همه غذاها سدیم به مقدار كم و بیش وجود دارد؛ بطور مثال در شیر، گوشت، پنیر، مرغ، حبوبات، غلات و سایر مواد خوراكی، بدون آن كه به آن ها نمك اضافه كنیم، مقداری سدیم وجود دارد.
علاوه بر اینکه مواد غذایی در خود سدیم دارند هنگام طبخ غذا به آن نمک اضافه می کنیم، بنابراین به نمک اضافه بر روی سفره نیازی نمی باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا