4 اردیبهشت 1403 ساعت 11:55

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

معرفی یک برنامه غذایی برای دانشجویان

معرفی یک برنامه غذایی برای دانشجویان

بهتر است دانشجویان غذاهایی را میل کنند که ارزش غذایی بیشتری داشته باشد و سعی کنند استاندارد غذایی را حفظ نمایند. در این مقاله به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با برنامه غذایی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.
دانشجویان می توانند با در نظر گرفتن تغذیه مناسب سلامت خود را تضمین کنند.

حفظ کردن صبحانه به عنوان وعده اصلی

صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی می باشد و متاسفانه دانشجویان برای یک ربع خواب بیشتر آن را حذف می کنند و نمی توانند انرژی لازم برای یک روز تحصیلی مفید را داشته باشند. برای افزایش توانایی ذهن از غذاهای سرشار از فیبر یا پروتئین نظیر تخم‎مرغ، برشتوک، نان و عسل یا نان و پنیر و گردو یا نان و تخم‎مرغ و عدسی استفاده کنید حداقل استفاده یک عدد موز و یا مقداری کشمش در روز نیز بسیار موثر می باشد.

 معرفی یک برنامه غذایی برای دانشجویان

 نوشیدنی ها

نوشیدنی ها هم بر بدن تاثیرگذارند اما نه به اندازه ی غذای اصلی، بهتر است در کنار غذای اصلی برای نوشیدن از دوغ استفاده کنید. یقیناً از ضررهای نوشابه با خبر هستید پس سعی کنید آن را برای همیشه کنار بگذارید و  شربت‎های گیاهی مثل نعنا و بهارنارنج و … را جایگزین آن کنید.

دانشجویان می بایست کمتر چای و قهوه بنوشند و بیشتر دم‎نوش‎های گیاهی مثل گل گاوزبان، آویشن، پونه، چای سبز، بابونه و … مصرف نمایند. هیچ گاه با معده خالی چای ننوشند زیرا باعث افزایش اسید معده می شود و به ریفلاکس یا ترش کردن دچار می شوند. شاید قهوه به دانشجویان کمک کند تا شب بیشتر بیدار بمانند اما صبح با سردرد مواجه می شوند.

میوه و خشکبار و سبزی جات

به جای استفاده از تنقلات ناسالم مقداری میوه با خود داشته باشید و از آن میل کنید خشکبار و مغزیجات نیز سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و تنقلات سالم حاوی منیزیم نظیر بادام، فندق، گردو، کشمش و نخودچی برای یادگیری بیشتر، مفید می باشد.
دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می کنند برای سفارش سریع فست فود می توانند از املت سبزیجات، عدسی، کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، عدس پلو، کنسرو لوبیا و … استفاده نمایند. سبزیجات را در کنار وعده های غذایی خود حتماً بگنجانید و در شب های امتحان برای کاهش استرس سبزی‎هایی از قبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب درختی استفاده نمایید.

غذاهای کنسروی و بسته بندی شده:

تاریخ مصرف غذاهای بسته بندی شده را چک کنید، از پخت کامل غذا مطمئن شوید،. ماست و سبزیجات را در کنار غذاها حفظ کنید،کمتر از برنج استفاده کنید.
دختر خانم‎های دانشجو مراقب بیماری کم‎خونی حاصل کمبود آهن باشید.
دختر خانم‎های دانشجو چون حساس تر می باشند گاهی از خوردن غذای دانشگاه خودداری می کنند و از غذاهای حاضری که خالی از آهن می باشد استفاده می نمایند و به بیماری هایی که از تغذیه نادرست به وجود می آید دچار می شوند.

دانشجویان می بایست در وعده های غذایی خود از گوشت حتی به میزان کم استفاده نمایند و با مواد غذایی آهن‎دار ویتامین سی مثل آبلیمو میل کنند.
دانشجویان در فصل امتحان می توانند از غذاهای تقویت کننده حافظه مانند غلات که شامل سویا، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، ماهی، اسفناج، آجیل، تخم‎مرغ و … استفاده کنند.
 

دانشجویانی که از خوردن فیبرهای غذایی امتناع می کنند با مشکلاتی چون یبوست، چربی خون، بروز عوارض قلبی، سکته، چاقی، دیابت روبرو می شوند.

نکاتی درباره ی تغذیه بهتر دانشجویان

دانشجویان که دور از محل زندگی تحصیل می کنند، عموماً وقت کافی یا حوصله و مهارت آشپزی را برای تهیه غذاهای متنوع ندارند و حتی برخی مواقع به دلایل اقتصادی از برخی خرج ها چشم پوشی می کنند. در برخی مواقع لبنیات و میوه جات را از رژیم های غذایی خود حذف می کنند. رعایت استاندارد غذایی در دوران دانشجویی مشکل می باشد اما باید برای رسیدن به آن تلاش کرد.
۱- حتی به اندازه یک لقمه هم شده صبحانه بخورید، بدنتان شارژ می شود.
۲- با شکم خالی چای ننوشید، باعث ترش کردن معده می شود.
3- همیشه میوه بخورید مواد ضروری هستند که ویتامین بدن را تامین می کنند و اگر مدتی بگذرد و میوه وارد دستگاه گوارش نشود دچار مشکل می شود.
۴- تخم مرغ مفید است اما نه هر روز بهتر است در غذاهایتان تنوع دهید.
۵- قرار دادن سبزی، سالاد یا ماست روی سفره هم به سفره تان زینت می دهد و هم غذایتان کامل می شود.
۶- کمبود آهن دانشجویان یکی از رایج ترین مشکلات می باشد، پس سعی کنید گوشت حتماً میل کنید و اگر با مرکبات چون آبلیمو باشد آهن بیشتری جذب می کند و بلافاصله بعد از آن چای ننوشید.
7-وعده های غذایی را بیشتر کنید یعنی 3 وعده غذایی را به 5 وعده و یا بیشتر تبدیل کنید.
8-دوغ سالم تر و بهتر از نوشابه می باشد مخصوصاً در شب
9- سبک شام بخورید.
10- غذاهایی را که در یخچال قرار می دهید قبل از میل کردن خوب گرم کنید.

کیفیت غذای دانشجویان در کشورهای مختلف

تغذیه از موارد مهم زندگی دانشجویی می باشد، کیفیت غذاهایی که در دانشگاه های مختلف دنیا سرو می شود متفاوت می باشد و هرکدام ارزش های گوناگون غذایی را در نظر می گیرند. دانشجویان در دوران دانشگاهی با مشکلات مختلفی مواجه می شوند که یکی از آن ها تغذیه می باشد و دانشگاه با فراهم آوردن خدمات در زمینه تغذیه سالم می تواند کمک بزرگی به دانشجویان نماید.

معایب تغذیه نادرست

تغذیه نادرست دانشجویان باعث عوارضی چون کاهش قدرت حافظه و یادگیری، اضطراب و استرس، کاهش قدرت بینایی، ناراحتی های عصبی از قبیل بدخلقی، پرخاشگری، بی حوصلگی، خستگی، گیجی، افسردگی، کم‌خونی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود.

برنامه‌ریزی غذایی دانشجویان از وظایف اصلی دانشگاه

ترکیبات مناسب، ارائه پیش‌غذا، دسر و میوه متناسب با غذای روز در دانشگاه‌ها و به طور کلی برنامه‌ریزی غذایی دانشجویان از وظایف مهم ادارات تغذیه در دانشگاه‌ها می باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا