10 فروردین 1403 ساعت 17:09

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

معرفی نیازهای تغذیه ای دانشجویی

معرفی نیازهای تغذیه ای دانشجویی

دانشجویان می توانند با شناخت پایه اساسی تغذیه ای، از آن در وعده های غذایی خود استفاده نمایند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با نیازهای تغذیه ای جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.
این روزها اصلی ترین مشکل غذایی دانشجویان کیفیت سلف های دانشگاه می باشد. این موضوع مشکلی می باشد که دانشجویان با آن در طول تحصیل خود مواجه هستند و علاوه بر تحمل غذای بی کیفیت، می بایست هزینه ی نه چندان مناسب آنرا هم پرداخت کنند.

 معرفی نیازهای تغذیه ای دانشجویی

 تاثیرات غذاهای سلف دانشگاه ها بر جسم و روان دانشجویان

در دهه ی اخیر دولت مجموعه ی خدماتی را به بخش خصوصی محول کرده این مجموعه شامل نقلیه، تاسیسات یا آشپزخانه و سلف سرویس دانشجویان می باشد. با در نظر گرفتن گروه سنی دانشجویانی که مابین 30 تا 35 سال می باشند به دلیل دارای تراکم استخوان زیاد می بایست از برنامه غذایی مناسبی برخوردار باشند.

رژیم غذایی دانشجویان در طول تحصیل 

دانشجویان می بایست از غذاهایی که دارای نیازهای پایه مانند میوه، سبزی، غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات هستند در وعده های خود استفاده نمایند. برای حفظ استاندارد غذایی در برنامه ی غذایی خود و داشتن جسمی قوی و نگرفتن پوکی استخوان نیاز است که دانشجویان 6 پایه غذایی را در برنامه های روزانه ی خود حفظ نمایند.

تهدید کاستی های بهداشتی از لحاظ روحی و جسمی دانشجویان

این روزها گرایش دانشجویان، به غذاهای قدیمی و سالم که شامل غلات کامل، حبوبات و سبزیجات مانند آش و … کمتر می باشد و متاسفانه غذاهای محبوب آن ها فست فود و حاضری می باشد اما مطابق با مطالب بالا از نظر استاندارد غذایی می بایست 6 گروه غذایی را در روز یا هفته خود داشته باشند. مخصوصاً سلف سرویس های شبانه روزی باید این مسئله را رعایت کنند زیرا دانشجویان بومی یک وعده غذایی را در دانشگاه هستند و می توانند در بقیه وعده ها این کاستی را پر کنند.

آشنایی دانشجویان با غذاهای مناسب

دانشجویان براساس شناختی که از 6 پایه غذایی دارند می دانند که بدن آن ها نیاز به پروتئین دارد و در صورت لزوم می توانند در صورت عدم دسترسی به گوشت قرمز از تخم مرغ، ماست و پنیر استفاده نمایند. برای مثال دانشجویان می توانند برای پختن ماکارانی از سویا استفاده نمایند زیرا هم غذای سالمی است و هم ترکیب غلات و سویا برای بدن مفید می باشد.

دانشجویان باید به استاندارد های غذایی که شامل دریافت آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ید، روی و این گونه موارد است توجه نمایند. جوانان در سنین 20 تا 30 سالگی انرژی فراوانی دارند و اگر در این دوره از بدن محافظت نکنند در سنین میان سالی و بزرگسالی ممکن است مشکلاتی جسمی برای آن ها به وجود بیاید؛ بهتر است برای لذت بردن از غذاها سعی شود نمک، شکر، نوشابه، کافئین و چربی‌ها که در کل فست فود‌ها را شامل می شود کمتر استفاده کنند. متاسفانه دانشجویان علاقه ی زیادی به این نوع غذاها دارند که باعث چاقی بدن می شود و با نیاز های اساسی بدن فاصله دارد.
با در نظر گرفتن موارد بالا دانشجویان می بایست به تغذیه خود بیشتر توجه کنند و بهتر می باشد 2 واحد تغذیه بگذرانند تا نیازهای پایه غذایی شان را بشناسند.

آشنایی دانشجویان با 6 پایه اساسی غذایی

گروه نان، گروه سبزی ها، گروه میوه ها ، گروه گوشت و گروه لبنیات
در گروه های غذایی هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند بلکه همه ی آنها برای سلامت دانشجویان به یک اندازه مفید می باشند.

گروه نان:

ترکیب غلات کامل (گندم، جو، جودوسر، ارزن)، برنج، و انواع ماکارانی (لازانیا، رشته فرنگی، رشته پلویی و رشته آشی) می باشد. این گروه کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین های B، آهن و پروتئین ضروری بدن را تامین می کند.

گروه سبزی ها:

ترکیبی ازسبزی های مختلف از جمله سبزی های سبزرنگ (مثل سبزی خوردن) ، صیفی جات، سبزی های نشاسته ای (چون باقالا) می باشد. این گروه تامین کننده املاح ویتامینA , C  و املاح کلسیم و منیزیم همچنین تامین کننده فیبر نیز است.

گروه میوه ها:

متشکل از انواع و اقسام میوه ها می باشد. این گروه تأمین کننده فیبر، ویتامینA ,C  و پتاسیم می باشد و فاقد سدیم چربی و کلسترول است.

گروه گوشت:

شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، تخم مرغ و حبوبات می باشد. این گروه غذایی برای تامین پروتئین، فسفر، ویتامین های B12، B6،B3 ، B1  و املاح چون آهن است. حبوبات زیر گروه سبزی های نشاسته ای هستند اما بدلیل اینکه از نظر غذایی، محتوای پروتئین و املاح شبیه گوشت هستند در این گروه قرار دارند.

گروه لبنیات:

شامل شیر، ماست و پنیر می باشد مهم ترین منبع تامین کننده کلسیم هستند و تامین کننده پروتئین ویتامینB12 , A , B2  می باشند.

چربی ها:

چربی ها، روغن ها و شیرینی ها در این گروه قرار می گیرند، زیرا کالری مورد نیاز را تأمین می کنند اما چون دارای مواد مغذی کمی هستند توصیه می شود کم مصرف شوند. این گروه شامل کره، مارگارین، سس سالاد، روغن ها، مایونز، خامه، پنیر خامه ای، سرشیر، چیپس ها می باشد و مواد قندی که شکلات ها، آب نبات، شیرینی، کیک، نوشابه، شربت، ژله، دسر، مربا ، شکر و عسل است.

 معرفی نیازهای تغذیه ای دانشجویی

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا