9 فروردین 1403 ساعت 21:00

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

تاریخچه تئاتر برای دانشجویان

تاریخچه تئاتر برای دانشجویان

یکی از هنرهای هفت گانه تئاتر می باشد. دانشجویانی که در رابطه با به وجود آمدن تئاتر تحقیق کرده اند، آیین ها را سرچشمه آن می دانند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تاریخچه تئاتر جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

 تاریخچه تئاتر برای دانشجویان

تاریخچه ی تئاتر

یکی از هنرهای هفت گانه تئاتر می باشد. دانشجویانی که در رابطه با به وجود آمدن تئاتر تحقیق کرده اند آیین ها را سرچشمه آن می دانند. آیین، مراسمی مذهبی و اجتماعی می باشد مانند مراسم عروسی یا مراسم سینه زنی در ماه محرم در ایران و مراسم رقص های مخصوص در کشورهای دیگر. یکی از خصوصیات اصلی تئاتر، اتفاقاتی است که خارج از اراده رخ می دهد و می توان بر آن ها تسلط پیدا کرد.

تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر قابلیت های فراوانی دارد، زیرا از هنرهای دیگری مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و … در آن استفاده می شود. کلمه تئاتر (theater) در اصل از کلمه تآترون(theater on)  است که قسمت اول آن تیه (thea) تماشاگران و یا محله تماشا می باشد. در زمان های گذشته، تماشاگران در سرازیری تپه ها می نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب وتشریفات مخصوص در پایین همان تپه یا کناره معبد که محل عبادت بوده است، تماشا می کردند.
آئین ها و تئاتر از عوامل مشابه ای استفاده¬ می¬كنند. موسیقی، رقص، گفتار، صورتك، لباس، اجراكنندگان، تماشگر و صحنه در اجرای آیین آرایش توسط رنگ، خاكستر یا جوهر كه سطح بدن را می پوشاند برای كامل كردن صورتك و لباس استفاده می شود، همان طور كه گریم در تئاتر این كار را انجام می دهد.
بازیگران آیین می بایست خیلی حرفه ای و با انظباط باشند مانند بازیگران تئاتر. برای اجرای آیین یكی از پیشكسوتان یا سالمندان آشنا به آیین تمرین سختی را برای اداره ی اجرای خوب آیین بكار می گیرند كه كاملا با كارگردانی تئاتر قابل مقایسه می باشد.
با اینكه سرچشمه آیینی امروز پذیرفته ترین نظریه درباره ی به وجود آمدن تئاتر است اما جستجوگرانی هم اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر داستان سرایی است. آنها می گویند كه گوش كردن و رابطه برقرار كردن با قصه ها جزو بزرگترین خصوصیات دانشجویان است.
برخی می گویند تئاتر از رقص و حركات ضربی و ژیمناستیك و یا تقلید حركات و صدای حیوانات شروع شده است، اما نه خصوصیت داستان سرایی دانشجویان و نه علاقه ی او به تقلید، هیچكدام نمی تواند او را بسوی خلق هنر تئاتر راهنمائی كرده باشد، چرا كه اسطوره ها و داستان ها هم در اطراف آیین ها به وجود آمده اند و تقلید از حیواناتی كه نمی اندیشند هم نمی توانسته سرچشمه تئاتر باشد، چرا كه آیین ها از اندیشه و اعتقادات و میزان شناخت انسان ها شكل گرفته می باشند.

 تاریخچه تئاتر برای دانشجویان

تئاتر چیست؟

تئاتر شاخه ای از هنرهای نمایشی می باشد که داستان ها را برای تماشاگران اجرا می کند. پدیده تئاتر یک هنر دراماتیک می باشد و پنج قرن پیش از میلاد مسیح در آتن و روم پدید آمد و سپس در آثار قرون وسطی، رنسانس و بعد در عصر جدید اروپا ادمه پیدا کرد. در واقع متشکل از یک مجموعه هنری یا یک نظام سازمان یافته هنری می باشد که قبل از هر چیز به متن، نمایشنامه و کارگردان نیاز دارد و شامل بازیگری، صحنه آرایی، مجسمه آرایی، موسیقی، سخنوری، نور پردازی، نقاشی، معماری و … می باشد.

پیشینه تئاتر

پیشینه تئاتر به رقص های نخستین بشر به هنگام جادوی طبیعت و حیوانات بر می گردد. انسان با انجام این حرکات نمایشی سعی در تسخیر نیروهایی داشت که او نمی توانست آن ها را هدایت کند.

در تئاتر ترکیبی از سخن، حرکات، موسیقی، رقص، صدا و نور برای اجرا استفاده می شود. علاوه بر سبک معیار گفتار داستانی، تئاتر گونه های دیگری نیز دارد از قبیل اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتومیم.
هنر تئاتر در ایران پیشینه ای دراز دارد و سبکی از آن در نمایش های تعزیه پیدا شده است. در كتاب تاریخ بخارا آمده است كه نمایش ایران از آیین اسطوره و شعایر سرچشمه گرفته است.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا