30 فروردین 1403 ساعت 11:44

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

آشنایی دانشجویان با هنر و انواع هنر

آشنایی دانشجویان با هنر و انواع هنر

اصلی ترین رشته هایی که دانشجویان هنر می توانند به آن گرایش پیدا کنند عبارت اند از: هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، تندیس گری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر و رقص)، موسیقی، ادبیات (شعر و داستان)، سینما و معماری. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با هنر و انواع هنر جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

تعریفی از هنر

هنر عبارت است از مجموعه ای از فرآیندها و یا آثاری که توسط بشر ساخته شده است که به منظور انتقال یک مفهوم و یا تأثیر بر عواطف، احساسات و هوش افراد ایجاد شده است.

 آشنایی دانشجویان با هنر و انواع هنر

اصلی ترین رشته هایی که دانشجویان هنر می توانند به آن گرایش پیدا کنند عبارت اند از هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، تندیس گری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر و رقص)، موسیقی، ادبیات (شعر و داستان)، سینما و معماری.
کلمه ی هنر در زبان پهلوی شکل (هنر) را به خود گرفته است که معنی انسان کامل و فرزانه می باشد. در دوره ی اسلامی باتوجه به ادبیات ایران معنی هنر به کمال، فضیلت، هوشیاری، فضل، تقوی، دانش و… تغییر یافت.

انواع هنر:

هنر انواع گوناگونی دارد که در یکی از آنها هنر به دو گروه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی تقسیم می شود:

هنرهای کاربردی:

هنرهایی می باشند که ابتدا مفید بودن و کارکردشان مورد توجه می باشد و هدف خلق آن ها کاربردی بودنشان است. نظیر: طراحی خودرو، معماری، طراحی صنعتی.

هنرهای زیبا:

آن دسته از هنرهایی می باشد که به خاطر زیبا بودنشان خلق شده اند. نظیر: نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، رقص.
این روزها در زبان فارسی لغت هنر معنایی جدید پیدا کرده است و بیشتر به خلق بشر در حیطه ی هنرهای زیبا اشاره دارد. معنای لغوی فارسی هنر امروزه با معنی انگلیسی آن برابر می باشد.
هنرهای زیبایی شامل 7 دسته می باشند:
– موسیقی
– هنرهای دستی: مجسمه سازی، شیشه گری و …
– هنرهای ترسیمی: نقاشی، خطاطی، عکاسی و …
– ادبیات: شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه و نثر
– معماری
– رقص و حرکات نمایشی
– هنرهای نمایشی: سینما، تئاتر و …

وجه های عمومی آثار هنری :

1) اصلی ترین عامل شکل گیری اثر هنری قوه تخیل می باشد.
2) آثار هنری از عواطف هنرمند سرچشمه می گیرد نه از منطق او
3) چند معنایی بودن و منشور مانندی
هر خلاقیتی که عناصر اصلی تشکیل دهنده آن تخیل و عاطفه باشد مسلماً معنایی منجمد و تک بعدی ندارد به همین جهت هر شخص استنباط خاصی از آثار هنری دارد. آثار هنری به راحتی زیبایی حقیقی را بیان می کند. تأثیرات هنر بر روح دانشجویان عمیق و طولانی می باشد.
همان گونه که روانشناسان به این نتیجه رسیده اند، دنیا متشکل از مجموعه ی افراد می باشد، بنابراین برای تأثیر سریع بر تعداد زیادی از دانشجویان می توان از هنر استفاده کرد، هنرهایی چون موسیقی و هنرهای نمایشی، به دلیل استفاده از حس شنوایی و حس بینایی، سریعتر درک می شوند. و این دو هنر وقتی تلفیق شوند با سرعتی بیشتر در جهان می توانند تاثیراتی عمیق بر جوامع بگذارند.
برخی هنرها ظریف هستند مثل هنرهای سنتی که با حفظ ریشه و سنت ها مراحل رشد خود را سپری کرده اند.

انواع هنرهای سنتی ایران:

۱. شعر و ادبیات
۲. موسیقی
۳. معماری و هنرهای وابسته
۴. نمایش های سنتی و آیینی
۵. صنایع مستظرفه
تکامل معنوی و روحی یک ملت با مقیاس صنعت و صنایع سنجیده می شود. برخی مسائل در دنیا وجود دارد که بدون اینکه سود عملی و آنی برای ما داشته باشد قلب و روح ما به آن جذب می شود.
هنر چه تأثیراتی بر زندگی دانشجویان دارد
همه ی دانشجویان در زندگی به دنبال آرامش هستند و هر دانشجو از راهی به آن دست پیدا می کند؛ برخی با کار، برخی مهمونی، ورزش و …
در اینجا برخی روش ها را برای رسیدن به آرامش روانی برایتان بیان می کنیم.

هنر درمانی

از هنر می توان برای درمان بسیاری از بیماری های روانی استفاده کرد، از جمله: اختلال دوقطبی و اختلال استرس پس ضربه‌ای (که این استرس با یک تصادف شدید به وجود می آید). این روش می تواند آگاهی و هوشیاری و توانایی‌های شناختی را تا حد زیادی بالا ببرد و باعث از بین رفتن تجربه های تلخ و کاهش استرس می شود. با توانایی هایی که هنر در دانشجویان ایجاد می کند آن ها به راحتی می توانند با زبان بی زبانی احساسات خود را بیان کنند. دانشجویان می توانند یاد بگیرند که چگونه میان هنر و زندگی خود ارتباط برقرار کنند تا با بیان احساسات به آرامش برسند.
دانشجویان گاهی نیاز به تنهایی و خلوت شخصی دارند، نیازی نیست تا همیشه برای تخلیه خود از کسی کمک بگیرند و حتماً مشکل خود را برای کسی بیان نمایند، کافی است چیزی را خلق کنند.

خلق آثار هنري

در گذشته مادربزرگ ها برای دست یافتن به آرامش از روش های خودشان استفاده می کردند آثار هنری زیادی خلق می کردند؛ هنرهای زیبایی چون قالیبافی، خیاطی، سوزن‌دوزی، گلدوزی، و بافتنی و… زمستان که می‌شد، خرید کاموا و میل بافتنی در خانه ها رواج داشت. مادر هنگامی که ریشه های قالی و دانه های بافتنی را می بافت، دانه دانه صبوری را یاد می گرفت. به جای بریدن و دوختن مسایل در ذهن، از فرش و لباس و.. استفاده می کردند و فکر و خیال های غمگین را از ذهن خود دور می ساختند.

 آشنایی دانشجویان با هنر و انواع هنر

امروزه جلوه های مصنوعی زیبایی مثل: مجسمه‌ها و تزئینات، گل‌های مصنوعی و … در بعضی خانه ها وجود دارد اما خلاقیت یعنی شما گلی را در خانه پرورش دهید با عشق آب دهید تا رشد کند و دست پرورده شما شود.

كودكان و هنر

معمولاً وقتی مدادرنگی به کودک می دهیم خوشحال می شود، چون حس می کند با کار هنری می تواند احساساتش را ابراز کند

 آشنایی دانشجویان با هنر و انواع هنر

کودکان علاقه به نقاشی مسایلی که ناراحتشان می کند دارند و خیلی راحت درونشان به بیرون کشیده می شود و از این طریق احساست منفی از درون کودک خارج می شود و روح او پاک می شود.

 

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا