10 فروردین 1403 ساعت 6:20

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

مدیریت زمان دانشجویان

مدیریت زمان دانشجویان

دانشجویان در زمان برنامه ریزی بسیار گیج و گنگ می باشند که می بایست به مهارت برنامه ریزی دست پیدا کنند و بتوانند کاراهای خود و مطالعاتشان را سر وقت و به موقع انجام دهند و هیچ گاه دچار کمبود زمان نشوند.

در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با مدیریت زمان جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

مدیریت زمان دانشجویان

دانشجویان در زمان برنامه ریزی بسیار گیج و گنگ می باشند و سوالاتی از جمله: کاش زمان بیشتری برای انجام کارهایم داشتم؟ کاش می‌توانستم وقت خود را به کارهای مفیدتری اختصاص دهم؟ کلی کارهای مفید و هیجان انگیز اطرافم وجود دارد، چطور هم درس بخوانم و هم به کارهای دیگر برسم؟ برخورد خواهد کرد. تمام دانشجویان می بایست به مهارت برنامه ریزی دست پیدا کنند که بتوانند کاراهای خود و مطالعاتشان را سر وقت و به موقع انجام دهند و هیچ گاه دچار کمبود زمان نشوند.

مدیریت زمان

برای شروع باید باور داشته باشید که به هیچ عنوان نمی‌توانید مدیریت زمان داشته باشید. در واقع یک روز فقط 24 ساعت می باشد و این 24 ساعت در هر صورت می‌گذرد. دانشجویان می بایست به جای تلاش برای مدیرت زمان، می بایست برای انجام به موقع کارها خودتان را مدیریت کنید. این راز بسیار مهم، شما را وادار می‌کند به خودتان و برنامه ی تحصیلی تان مسلط تر شوید.

عدم اتلاف زمان

در اولین قدم دانشجویان می بایست به دنبال این بگردند که در کجا و چه وقت، زمان شان به هدر می رود و نمی توانند استفاده ی مطلوب کنند.

هدف گذاری در مدیریت زمان

برای مدیریت زمان دانشجویان می بایست اول ازهمه بر روی تغییر رفتار خود تمرکز کنند نه بر روی زمان. یکی از گزینه های مناسب این می باشد که باید جاهایی که باعث اتلاف وقت شما می شود را از برنامه یتان حذف کنید.

اجرا برنامه‌های مدیریت

این قسمت از قسمت اتلاف وقت کمی سخت تر می باشد. زیرا دانشجویان می بایست در این قسمت هدف های بیشتری را انتخاب کنند و کارای بیشتری که باعث اتلاف وقت شان می شود را انجام ندهند. در این قسمت شما باید یک خورده به خودتان بیشتر فشار بیاورید.

استفاده از ابزارهای مدیریت زمان

مشخص است که حتی یک کاغد هم می تواند ابزار کار باشد و شما می توانید از آن استفاده کنید. این کار را پشت گوش نیندازید تا بتوانید تحلیل کنید که کدام کارها را درست انجام داده اید و کدام کارها باید اصلاح گردد.

اولویت‌ بندی

ممکن است در برنامه ریزی شما 10 کار ذکر شده باشد. شما می بایست بتوانید این کارها را اولیت بندی کنید و در زمان های مختلف انجام دهید. بعضی کارها باید به سرعت و زودتر انجام شود و امکان دارد که اگر به تعویق بی افتد به شما ضرری وارد کند.

استفاده از کلمه ی نه

دانشجویان باید بتوانند برای اینکه برنامه ریزیشان را به تعویق نیندازند، مهارت نه گفتن را بی آموزند. اشکالی ندارد بعضی وقت ها رو راست باشید و به کسانی که تقاضای گرفتن وقت تان را دارند نه بگویید.

تنظیم برنامه روزمره

دانشجویان می بایست یک برنامه ی روزانه درست کنید و مطابق آن از صبح که بلند می شوید عمل کنید. برای مثال برنامه ی تحصیلی روزانه ی خود را صبح ببینید و شروع کنید مطابق برنامه درس خوانندن، می توانید برنامه های زندگی شخصیتان هم لا به لای این برنامه بگنجانید و نسبت به آن وفادار باشید تا دچار مشکل نشوید. با این روش شما به یک مدیر زمان موفق تبدیل خواهید شد.

مدیریت زمان دانشجویان

ایجاد زمان های محدود برای رسیدگی به کارهای روزمره کوچک

در بین برنامه ریزی های تحصیلی تان به مدت 15 دقیقه زمان بگذارید برای چک کردن ایمیل یا شبکه های اجتماعی، تا تنوع ایجاد شود و رفع خستگی گردد.

همه چیز را مرتب و منظم کنید

نظم و ترتیب بزرگترین عامل در جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان می باشد. برای مثال همیشه به دنبال فایل‌ها در کامپیوتر خود می‌گردید در حالی که اگر یک بار آنها را در کامپیوتر مرتب کرده باشید و نظم بخشیده بودید دیگر هر بار این همه دچار اتلاف وقت نمی شدید.

تنظیم کردن وقت

در بعضی مواقع احتمال دارد که شما منتظر باشید برای مثال فاصله ی آنتراک بین کلاس هایتان اگر زیاد می باشد به جای اینکه انتظار بکشید تا کلاس بعدیتان شروع شود می شود اولیت بندی کارهای کوچکتان را مانند تلفن های ضروری یا خرید لوازم

تحریر و یا کپی و پرینت گرفتن جزوات و … را در این زمان انجام بدهید. با این برنامه ریزی هم وقتتان هدر نرفته همان زمان کافی برای انجام کارهای مهم را خواهید داشت.

روش برش سالامی

دانشجویان می توانند کارهای بزرگ را به چند کار کوچک تر تقسیم کنند که به این روش برش سالامی می گویند. این روش فشار روانی انجام کارهای بزرگ را از دانشجویان سلب می کند زیرا با استفاده از این روش اول کارهای بزرگ را ریزتر می کنند و بعد شروع به انجام بخش های کوچک تر می کنند.

اصل پنیر سوئیسی (Swiss cheese) در مدیریت زمان

دانشجویان می توانند برای الویت بندی کارهایشان از این اصل استفاده کنند. در واقع اصل پنیر سوئیسی به دانشجویان یاد می دهد کارها را اولیت بندی کنند و حتی اگر زمان کم دارند مقداری از اولویت اول را انجام دهند. در واقع پنیر سوئیسی یک پنیر زرد رنگ با حفره های زیاد می باشد و اینکه این حفره ها همان کارهایی است که می بایست با اولویت انجام دهید تا به پایین برسد. زمانی که هر کار را در اولیت خود انجام می دهید حتی اگر زمان کافی وجود نداشته باشد در واقع انگار که شروع به پر کردن این حفره ها می کنید و در آخر تمام کارها انجام می شود.

قانون 10 به 90

قانون 10 به 90 به دانشجویان یاد می دهد که با 10 درصد زمانی که صرف برنامه ریزی تحصیلی شان می کنند 90 درصد در وقتشان صرفه جویی کنند.

اصل پارتو (قانون 80 به 20)

اصل پارتو یا همان قانون 80 به 20 به دانشجویان یاد می دهد که نتیجه ی 80 درصدی که به دست می آورند به وسیله ی تلاش 20 درصدی از فعالیت پر بازده یشان می باشد و نتیجه ی 20 درصدیشان به وسیله ی تلاش 80 درصد از فعالیت کم بازده یشان می باشد. پس برای دانشجویان می بایست 20 درصد تلاش پر بازده مهم باشد تا بتوانند به نتیجه ی 80 درصدیشان برسند. در طول روز کارهایی که انجام می-دهید فقط 20 درصدش دارای اهمیت می باشد که می توانید آن ها را شناسایی کنید و 80 درصد نتایج را تولید کنید.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

اسکرول به بالا