1 اردیبهشت 1403 ساعت 4:31

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

روش های تقویت حافظه دانشجویان

روش های تقویت حافظه دانشجویان

در بعضی مواقع دانشجویان با این مشکل مواجه می‌شوند که مطالب خیلی ساده را به یاد نمی‌آورند و برای غلبه بر این مشکل بهتر است حافظه خود را با تکنیک‌هایی مفید تقویت کنند.

در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی میشود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با تقویت حافظه جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

یک قدم تا تقویت حافظه

در بعضی مواقع دانشجویان با این مشکل مواجه می‌شوند که مطالب خیلی ساده را به یاد نمی‌آورند و یا به سختی به یاد می‌آورند و اینكه هنگام صحبت كردن راجع به موضوعی خاص ناگهان ادامه مطالب را فراموش می‌كنند. دانشجویان برای غلبه بر این مشکل بهتر است حافظه خود را با تکنیک‌های زیر تقویت کنند.

روش های تقویت حافظه دانشجویان

فعال باشید

دانشجویان می‌بایست در تمام زمینه‌های شنیدن، فکر کردن، مطالعه کردن و نوشتن فعال باشند. سعی کنید در زمان‌های شنیدن و مطالعه کردن نت برداری کنید. در طول روز تلاش کنید که فعال باشید، زیرا ذهن شما راحت‌تر مطالب را یاد می‌گیرد و اگر بی‌حال و غیر فعال باشید، مغزتان دچار كندی و تعلل می‌گردد.

تمركز كنید

دانشجویان می‌بایست در طول روز به چیزهایی که می‌شنوند دقت فراوان کنند و برایشان اهمیت داشته باشد. برای تمرکز می‌بایست همه چیز را مهم فرض کنید و موارد مورد اهمیت را در زندگی و تحصیلات گسترش و بسط دهید. همانند یک كارآگاه جنایی رفتار کنید و تمام اتفاق هایی که اطرافتان می افتد برایتان حائز اهمیت باشد.

برقراری ارتباط

دانشجویان می بایست بین آنچه که می خواهند به یاد بسپارند و آنچه که قبلا در یاد سپرده اند ارتباطی از قبیل رنگ، عدد و یا یک کلمه هم قافیه برقرار کنند.

تكرارنمایید

روش تنبیه معلم مدرسه تان را بیاد دارید؟ هرگاه فردی دچار خطایی می شد، مجبورش می کرد چندین و چند بار مطلبی را بنویسد. دانشجویان بنا به این خاطره به این فکر می افتند که زمانی که می خواهند چیزی را در ذهنشان حک کنند می بایست آن را تکرار کنند یا چند بار از روی آن بنویسند. اگر می خواهید مطلبی را حفظ کنید کافی است آن را با صدای بلند تکرار کنید یا بر روی تکه کاغذی بنویسید.

ایجاد تصویری با مفهوم

دانشجویان می بایست برای به خاطر سپاردن مطلب یا تصویری در ذهن آن را به صورت یک تصویر خیالی تجسمم کنند و زمانی که مطالبی را فراموش کردید، تصاویر را تجسم کنید تا ذهن شما آن مطالب را بازیابی کند.

به مطالب علاقه مند باشید

دانشجویان می بایست برای به خاطر سپردن موضوعی در ذهنشان به آن علاقه مند باشند. برای مثال اگر از ریاضیات متنفر باشید، حفظ کردن فرمول ها و تئوری های پیچیده بسیار سخت خواهد بود، اما اگر یك فرضیه ریاضی را به صورت كامل مطالعه نموده و با مصائب و سختی های فردی كه آن فرضیه را مطرح و عمر خود را برای اثبات آن صرف كرده آشنا شوید، به موضوع علاقمند شده و بـه خاطر سپردن آن بی-دردسر و آسان خواهد گردید.

وقت بگذارید

دانشجویان می بایست بدانید که نحوه ی عملکرد حافظه به صورت لحظه ای و آنی عمل نمی کند. برای یادگیری و درک اطلاعات باید وقت کافی صرف نمایید. امکان دارد یادگیری و به خاطر سپردن بعضی چیزها آسان تر و سریع تر باشد، اما هیچ گاه خودتان را به خاطر کند بودن ذهنتان سرزنش نکنید. زمانی که می خواهید چیزی را حفظ کنید، سطح انرژی خود را بالا نگاه داشته و به صورتی مؤثر تمركز نمایید.

آرامش

داشتن آرامش برای دانشجویان امری حیاتی است. زمانی که از فشارهای روانی رها باشید نحوه ی عملکرد مغز و حافظه یتان بهتر می شود. تمدد اعصاب باعث بالا رفتن سطح آگاهی و قابلیت بخاطر سپاری در شما می گردد.

روش های تقویت حافظه دانشجویان

پاک کردن مطالب اضافی از ذهن

دانشجویان باید یاد بگیرند مطالب اضافی پیرامون اطراف خود را از ذهنشان پاک کنند و الویت بندی کنند که کدام مطالب را در حافظه ی خود می بایست نگهداری نمایند. مغز شما همانند یك كشوی فایل می باشد. بنابراین پرونده های غیرضروری را دور انداخته و فضا را برای نگهداری چیزهای مهم تر آزاد بگذارید.

اهمیت دادن به سلامتی

دانشجویان می بایست برای داشتن ذهنی خلاق و آماده هر روز ورزش کنید تا فشار خونی متعادل و شش هایی سالم داشته باشید. از رژیم غذایی مناسب استفاده كنید تا مواد غذایی و ویتامین های مورد نیاز بدنتان تامین گردد. خوردن مشروبات الكلی و استعمال دخانیات باعث كاهش خلاقیت ذهنتان می شود.

روش قیفی

دانشجویان عزیز سعی کنید مفاهیم را از کلی به جزیی به ذهنتان بسپارید و چهارچوب كلی مطلب را یاد بگیرید، آن وقت به جزئیات و توضیحات آن بپردازید. زمانی که کلیات را می دانید، یادآوری جزئیات راحت تر می شود.

تداعی معانی

دانشجویان می بایست در آن شرایطی که قرار دارید و آنچه می آموزید ارتباط برقرار کنید و به معانیشان توجه کنید.
الف) ارتباط میان موضوعات:
دانشجویان عزیز به این ترتیب پردازش اطلاعات در ذهنتان به طور عمیق انجام شده، چنانچه بتوانید میان اطلاعاتی كه از قبل در ذهن داشتید و چیزی كه حالا یاد می گیرید یك پل ارتباطی برقرار كنید که كار ساده تر می‌شود.
ب) طبقه بندی موضوعات:
مفاهیمی را كه از نظر معانی به هم نزدیك هستند را در یك گروه قرار دهید.

تقطیع

دانشجویان می توانید اطلاعات بزرگ تر را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. این کار باعث به یاد سپردن آسان تر مطالب می شود.

برنامه ریزی و داشتن هدف

دانشجویان برای مطالعه و رسیدن به خواسته هایشان، اهداف مشخص شده از قبل دارند و با دقت و تمرکز حواس تلاش می کنند که به اهدافشان دست یابند. برنامه ریزی درسی باعث می‌شود كه در حین مطالعه دقت بیشتری داشته باشید و تمركز حواستان بهتر می‌شود. برنامه ریزی درسی برای دانشجویان باعث می‌شود كه هر مطلب و موضوع را در زمان خودش مطالعه كنند.

استفاده از کلیه ی حواس پنج گانه

دیدن جملات و نگاه کردن کلمات و تکرارشان با صدای بلند مخصوصا در زمان مرور، همچنین یادادشت برداری می تواند به افزایش یادگیری دانشجویان کمک اثر بخشی نماید. نکات ذکر شده می تواند در تقویت توانایی حافظه اثر بخش باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا