1 اردیبهشت 1403 ساعت 0:56

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

کار پاره وقت دانشجویی

کار پاره وقت دانشجویی

کار پاره وقت یکی از مناسب ترین شیوه‌های کسب درآمد برای جوانان،‌ دانشجویان و کسانی می باشد که بدون تجربه قبلی قصد ورود به بازار کار را دارند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می‌شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با کار پاره‌ وقت جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

 کار پاره وقت دانشجویی

کار پاره‌ وقت دانشجویی

دانشجویانی که به دنبال کار پاره وقت می روند حتماً می دانند که حقوق و مزایای آن با توجه به زمان کاری محاسبه می شود. باتوجه به قانون کار ایران، طبق ماده 39  “مزد و مزایاي کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود” این مسئله تنها اختلاف بین کار پاره‌وقت و تمام وقت در ایران از لحاظ قانونی می باشد.

بیمه تامین اجتماعی و کار پاره‌ وقت

دستمزدی که در برابر هر نوع فعالیتی پرداخت شود شامل مقررات تامین‌ اجتماعی می شود و تفاوتی ندارد که کار موقت، پاره‌وقت، ساعتی، دائمی و … باشد. بر اساس بند الف ماده ٤ قانون تامین‌ اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند، مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرما طبق ماده ٣٦ همین قانون مسئول پرداخت حق‌ بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان می باشد. کسانی مشمول بیمه اجباری می شوند که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مشمول قانون کار مشغول به کار هستند و در مقابل دریافت مزد، حقوق، سهم سود و دیگر مزایا به درخواست کارفرما کاری را انجام می دهند.

مزایای کار پاره‌ وقت

این شیوه ی کار کردن از بهترین گزینه ها برای دانشجویان مشغول به تحصیل می‌باشد که نمی توانند از ساعات کاری عادی سازمان ها پیروی کنند ولی می خواهند درآمدی را کسب کنند. یکی از مزایای کار نیمه‌وقت منعطف بودن زمان می‌باشد.

 کار پاره وقت دانشجویی

کار پاره وقت یکی از مناسب ترین شیوه‌های کسب درآمد برای جوانان،‌ دانشجویان و کسانی می باشد که بدون تجربه قبلی قصد ورود به بازار کار را دارند. البته برخی مواقع با فراهم بودن شرایطی مطلوب، ممکن است برای دانشجویانی که مشغول به کار نیمه وقت هستند کار تمام وقت فراهم شود.

دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی کار پاره وقت خود را برای کسب درآمد بیشتر به کار تمام وقت تبدیل کنند.
کار نیمه وقت به دلیل داشتن انعطاف در زمان، استرس و فشار کمتری نسبت به کار تمام وقت برای دانشجویان دارد، البته منظور این نیست آسان تر و کم مسئولیت‌تر می باشد بلکه نگرانی کمتری را به همراه دارد.
کار پاره‌ وقت به دانشجویان کمک می کند تا بتوانند زمان بیشتری به مطالعه و درس خواندن اختصاص دهند، این قابلیتی می باشد که در کارهای تمام وقت پرمشغله، وجود ندارد.

معایب کار پاره وقت دانشجویی

اغلب افراد فکر می کنند کسانی که به کار پاره وقت مشغول هستند جدیت کاری کسانی را که دارای کار تمام وقت هستند را ندارند اما این اندیشه نادرست است. همچنین اکثر سازمان ها جهت تعدیل نیرو در ابتدا شروع به گرفتن نیرو به صورت پاره وقت می‌کنند.
هر چند قانون کار و تامین اجتماعی در مورد کار پاره وقت هم صادق می باشد اما همه سازمان ها از این قوانین پیروی نمی کنند. علاوه بر آن سازمان ها مزایای فوق العاده ای که باید علاوه بر مزایای قانونی به کارمندان ارائه دهند را نادیده می گیرند.

کار پاره وقت آینده کمتری در مقابل کار تمام وقت دارد، زیرا رشد و ارتقای شغلی در آن کم تر رخ می دهد. دانشجویانی که بلند پرواز هستند و به پیشرفت علاقه دارند، کار پاره وقت به تنهایی جوابگوی آنها نمی‌باشد که می‌بایست بعد از اتمام تحصیل به کار تمام وقت بپردازند. کار پاره وقت فقط در ورود به بازار کسب و کار و تجربه کاری مؤثر می باشد، اما به برنامه‌ریزی همه‌جانبه و منسجم و تلاش مضاعف و دوراندیشی بالا نیاز می باشد.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا