31 فروردین 1403 ساعت 23:09

آيا میخواهید در سایت قدمیار، خدمات و دانلودهای مربوط به آزمون مربوطه خود را رايگان دريافت نمایید!!!!
کافی است با يک ثبت نام چند ثانيه ای، با ما همقدم شويد.

مزایای تدریس خصوصی برای دانشجویان

مزایای تدریس خصوصی برای دانشجویان

یک مدرس موفق از فن بالایی در تدریس برخوردار می باشد و چند درس محدود را تدریس می کند که بر آن ها تسلط دارد، پس در نتیجه مطالب را بهتر ارائه می دهد و راحت تر جمع بندی می کند. در این مقاله که به قلم نویسندگان قدم‌یار به سرپرستی مهندس فرشاد مارچینی گردآوری شده است، سعی می شود به صورت خلاصه و با زبانی ساده در رابطه با مزایای تدریس خصوصی جهت استفاده دانشجویان گرامی ارائه گردد.

مزایای تدریس خصوصی

عدم اتلاف زمان دانشجویان

به هدر نرفتن زمان داشجویان برای آن ها بسیار با ارزش می‌باشد به همین دلیل ترجیح می‌دهند جلسات خصوصی در منزل برگزار گردد. در زمان امتحانات برای دانشجویان یک زمان هم بسیار با ارزش می‌باشد به همین خاطر می‌باشد که تدریس خصوصی بسیار مهم و پرکاربرد می‌باشد.

مزایای تدریس خصوصی برای دانشجویان

پرسش تعداد سوالات متعدد در کلاس تدریس خصوصی

تعداد دانشجویان در کلاس های گروهی بالا می‌باشد و زمان کلاس برای این تعداد دانشجویان کم می‌باشد، به همین دلیل امکان پرسش سوالات متعدد در کلاس وجود ندارد و جو کلاس به گونه ای می باشد که دانشجویان تمایل به رفع مشکلات خود ندارند. در کلاس تدریس خصوصی تمام زمان در اختیار دانشجو می باشد و به این صورت دانشجو می تواند تمام سوالات خود را بپرسد و مشکلاتش را حل نماید.

رفع اشکالات درسی دانشجویان

در تدریس خصوصی دانشجویان می توانند تمام سوالات خود را حتی اگر مرتبط با مباحث قبلی باشد، با آسودگی خاطر بپرسند. در این کلاس ها رفع اشکال به صورت کامل انجام می شود، زیرا زمان کلاس به طور کامل اختیار دانشجویان می باشد. دانشجویان در کنار کلاس های خصوصی که برای رفع اشکال و یادگیری دروس است، مطالعه و حل تمرین و مرور داشته باشند، این کلاس ها می تواند بسیار مفید و موثر واقع شوند.

حل تمرین و مسئله به صورت مستمر

در جلسات تدریس خصوصی زمان بیشتری برای حل تمرین مسئله وجود دارد و دانشجویان می توانند تمارین بیشتری را حل کنند. تعداد جلسات کلاس های خصوصی به دلخواه دانشجویان برگزار می شود و می توانند برای حل تمارین بیشتر یکی دو جلسه

اضافه تر در نظر بگیرند، در صورتی که این امکان در جلسات کلاس های عمومی وجود ندارد.

امکان رفع اشکال آموزش های جلسات قبلی

در بعضی مواقع برای درس هایی مانند ریاضی و فیزیک دانشجویان اشکالاتی از پایه های قبل دارند. به دلیل ذیق وقت در کلاس های گروهی مدرس نمی تواند به رفع اشکال پایه ی دانشجویان بپردازد، زیرا امکان دارد مبحثی را که قرار است تدریس کند نتواند به پایان برساند. اما در کلاس های خصوصی مدرس به دلیل داشتن زمان کافی می تواند تمام مشکلات پایه ای دانشجویان را حل کند.

تمرکز بیشتر دانشجویان

در کلاس های خصوصی به دلیل نبودن دانشجویان دیگر در کلاس، عوامل کمتری وجود دارد که موجب پرت شدن حواس شود، پس در نتیجه تمرکز برروی مواردی که تدریس می‌شود بیشتر است. اما در کلاس های گروهی به دلیل تعداد بالای دانشجویان، جو کلاس برای یادگیری مناسب نمی باشد و دانشجویان تمرکز کمتری دارند. در جلسات تدریس خصوصی تمرکز بیشتر و آرامش بالاتری بر کلاس درس حاکم می باشد.

محیط کلاس تدریس

کلاس های تدریس خصوصی معمولا در منزل برگزار می شود، به همین خاطر محیطی راحت تر از کلاس های عمومی دارند. در کلاس های خصوصی حین تدریس دانشجویان می توانند زمان استراحت تعریف کنند و به خوردن و نوشیدن خوراکی بپردازند. دانشجویان اگر کلاس های خصوصی را جدی بگیرند و پشتکار کافی برای حل مسئله و تمرین داشته باشند می توانند نمرات بسیار خوبی را کسب نمایند.

زمان برگزاری جلسات تدریس

زمان و ساعت برگزاری کلاس های خصوصی به دست دانشجویان می باشد و می توانند بسته به نیاز و راحتی اش ساعت و روز کلاس را انتخاب کنند که بازدهی بالاتری داشته باشد.

قابلیت تغییر زمان جلسه تدریس

جلسات تدریس کلاس های خصوصی را می توان بسته به قابلیت های یادگیری دانشجویان ساعتش را زیاد و کم کرد، اما در کلاس های طولانی می بایست زمان استراحت را در نظر گرفت و حتی می توان تاریخ کلاس ها را با هماهنگی مدرس جابه جا کرد.

امکان برگزاری جلسات تدریس تا روز قبل از امتحان

کلاس های خصوصی را می توان تا روزای های آخری امتحانات برگزار کرد تا بتوان به رفع اشکالات پرداخت. اما کلاس های دانشگاه یک الی دو هفته قبل از امتحانات به پایان رسیده و دانشجویان در زمان اتمام کلاس های دانشگاهی دیگر دسترسی به استاد ندارند و مشکلاتشان را نمی توانند حل کنند.

مزایای تدریس خصوصی برای دانشجویان

مطالب موثر در موفقیت تدریس خصوصی مدرس

•    متسلط شدن بر درس
اگر برروی درسی که می خواهید تدریس کنید احاطه ی کافی ندارید، حتما قبل از تدریس آن را کامل مطالعه کنید و بر روی آن مسلط شوید.
•    بیان ساده و روان
مطالبی که قرار است توضیح دهید را از دید دانشجویان نگاه کنید و به زبان خود آن‌ها برایشان توضیح دهید از به کاربردن اصطلاحاتی که درک آن مشکل می باشد خودداری نمایید.
•    وقت شناس باشید
سر وقت در جایی که قرار گذاشته اید برای تدریس حاضر شوید و همان مقداری که توافق کرده اید را تدریس کنید.
•    زمان استراحت
در حین تدریس هر 45 دقیقه به مدت یک ربع زمان استراحت را برای دانشجویان در نظر بگیرید تا از خستگی کلاس کاسته شود.
•    خواستن حل تمارین از دانشجویان
به دانشجویان تمرینات مرتبط با درس داده و پیگر حل آن ها باشید زیرا بدون حل تمارین یادگیری اتفاق نمی‌افتد.
روش و شیوه ی تدریس مدرس از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. بروز بودن و استفاده از دانش و دستاوردهای امروزی در آموزش یکی از عوامل مهم در پیشرفت مدرس می باشد که نقش به سزایی در پیشرفت دانشجویان دارد. مدرس باید بتواند محیط تدریس را برای دانشجویان مفرح و پویا برگزار کند تا آن‌ها بتوانند خلاقیت های خود را پرورش دهند. پس در نتیجه مدرس به عنوان راهنما و هدایتگر می بایست محیط کلاس را برای دانشجویان محیطی امن و شاد گرداند تا دانشجویان با شور و شوق و انگیزه درونی به یادگیری مهارت های کلامی و مهارت های عمومی زندگی اقدام نمایند و با انگیزه و علاقه در فعالیت ها و بحث های گروهی شرکت کنند.
عامل اصلی کسب موفقیت یک مدرس در تدرس خصوصی داشتن علاقه می باشد. زمانی که مشغول کاری هستید که به آن علاقه دارید لحظه شماری نمی کنید که تمام شود و به آن به چشم یک تفریح نگاه می کنید و از انجام آن لذت می برید. در حالی که به تدریس علاقه مند باشید ارتباط بهتر و موثرتری با دانشجویان برقرار می کنید و در نتیجه حرف های شما نفوذ بیشتری در دانشجویان خواهد داشت.
برای موفقیت در تدریس عوامل زیادی موثر و تاثیرگذار می باشد. یکی از این عوامل تسلط داشتن بر مبحثی که قرار است مدرس تدریس کند و اینکه علاقه مند به گرفتن نتیجه ی مفید و مسمرثمر از دانشجویان باشد. یکی دیگر از عوامل موفقیت که در تدریس خصوصی کمک می کند این می باشد که از انتظارات دانشجویان فراتر بروند. برای مثال به جای 90 دقیقه که توافق شده است 100 دقیقه تدریس شود. یکی دیگر از این عوامل متعهد بودن مدرس می باشد که در کلاس های تدریس خصوصی حامی و پشتیبان دانشجوییان خود باشد. در کنار آموزش های جدی تمام مشاوره های تحصیلی و نحوه ی درس خواندن و … را به آن‌ها یاد دهد و تا شب امتحان همراه دانشجویان باشد، مشکلاتش را حل کند و بعد از امتحان پیگیر نتیجه ای که  کسب کرده است باشد. در زمان تدریس با پرسیدن سوال از دانشجویان اطمینان حاصل کنند که مطلب را فهیده است یا خیر.
یک مدرس موفق در طول تدریس و زمانی که به جلو پیش می رود می بایست به دنبال این باشد که در حیطه-ی کاری خود نیز پیشرفت کند و راه های تدریس بروز را یاد بگیرد و به دانشجویان آموزش دهد، در واقع نباید به این گونه  باشد که هیچ مطالعه ای نداشته باشد و نحوه ی تدریس او با دو سال پیش هیچ تغییری نکرده باشد. مدرس هم به صورت مداوم نیاز به یادگیری مطالب جدید و پیشرفت دارد.
یک مدرس موفق از فن بالایی در تدریس برخوردار می باشد و چند درس محدود را تدریس می کند که برآن ها تسلط دارد، پس در نتیجه مطالب را بهتر ارائه می دهد و راحت تر جمع بندی می کند و در کلاس مثال هایی کامل و جامع حل می کند. کلاس های خصوصی را در شرایط عالی و خوب برگزار می نماید. در واقع یک مدرس خوب قابلیت این را دارد که بتواند اشکالات دانشجویان را تشخیص دهد و آن اشکلات را برطرف سازد.
پس در نتیجه فقط تدریس خوب مهم نیست می بایست مطالبی را ارائه دهید که اشکالات دانشجویان را رفع کند. برای یک مدرس نتیجه ای که دانشجویان از کلاس های خصوصی کسب می کنند بسیار مهم می باشد و بتواند به او از لحاظ روحی هم کمک کند. به دانشجویان مسئله و تمرین بدهید تا حل کنند و به صورت مداوم پیگیر پیشرفت آن ها باشید و نسبت به نتیجه گرفتن در نمره ی عالی دانشجویان تعهد داشته باشید.

فایلهای دانلودی

این مطلب را به اشتراک بگذارید…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

قدم یار آزمون حقوقی

در سایت قدم یار آخرین اخبار و شرایط آزمونهای حقوقی را مشاهده فرمایید.

برچسب‌ها:

پیمایش به بالا